תכנון פיננסי לעוסק מורשה

תכנון פיננסי מקצועי הוא המפתח להצלחת העסקים הקטנים והבינוניים, ולמרות שרבים רואים בכלי התכנון כתחום אפור השייך למשרדים של רואי חשבון, למעשה זהו כלי לניהול ולפיתוח העסק. תכנון פיננסי נחוץ לכל עסק ולכל עצמאי, התחום מאגד היבטים שונים ומגוונים כגון: תקציב, ניהול תזרים מזומנים, תכנון השקעות, ניהול פנסיוני, תמחור, ניהול מסגרות אשראי, ניהול מלאי, גבייה ועוד. עוסק מורשה המקים ומנהל עסק ללא תכנון פיננסי חשוף לסיכונים רבים, הוא יתקשה לקבל החלטות פיננסיות מאחר ואין לו נתוני אמת, והעסק שלו צפוי להתמודד עם קשיים רבים.

חשוב לציין כי עוסק מורשה הוא בעל מקצוע מיומן, אך הידע שלו מוגבל לנושאי הליבה של העסק ולתחום המקצועי. עצמאים נדרשים לקבל החלטות עסקיות רבות מידי יום, וחלק מהזמן שלהם מופנה לניהול העסק. יחד עם זאת, למרות שקיים פוטנציאל רווח גבוה עבור העצמאי, ללא תכנון פיננסי נכון ויעיל, העוסק המורשה מאבד שליטה על העסק וניהול הכספים. במקרים רבים בעלי העסקים הקטנים והבינוניים מגלים כי החובות שלהם הולכים ותופחים, הבנקים סוגרים להם את ברז האשראי, הספקים מקשיחים עמדות ולבסוף הם נאלצים לסגור את העסק שלהם, דבר שהיה נמנע מהם אם הם היו מקבלים ייעוץ פיננסי על ידי רואה חשבון מוסמך.

הפרשות של עוסק מורשה על פי החוקים והתקנות

עוסק מורשה הוא מושג המוגדר בחוק המע"מ, המונח מתייחס לצורת הרישום במשרדי מס ערך מוסף. עוסק מורשה הוא עצמאי (יחיד או עם שותפים) שנרשם כחוק ברשויות המס כמו מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי, ומחזור ההכנסות השנתי שלו מעל 99,893 ₪ (נכון ל-2020), כאשר יש עצמאים שחייבים להירשם כעוסקים מורשים בלבד, לדוגמה עורכי דין, רואי חשבון, אדריכלים, רופאים, מהנדסים ועוד, גם אם מחזור ההכנסות שלהם נמוך מהסכום שנקבע בתקנות.

עוסק מורשה חייב לגבות מע"מ על כל עסקה ועליו להפיק חשבונית מס ללקוח. הוא רשאי לקזז מע"מ עבור רכישות והוצאות של העסק ועליו לדווח לרשות המיסים (דיווח חודשי או דו חודשי). חשוב לדעת כי ההכנסה של עוסקים מורשים נחשבת כהכנסה אישית, לכן מוטל עליהם מס הכנסה המחושב לפי מדרגות המס המוטלות על שכירים, אך העצמאי יכול לקזז הוצאות עסקיות. העוסק המורשה חייב להקפיד על ההפרשות הנדרשות לביטוח לאומי ולחיסכון פנסיוני.

החל מ-2017 חייבים כל העצמאים, כולל עוסקים מורשים, להפריש חלק מהכנסתם לחיסכון פנסיוני. שיעורי ההפקדה לחיסכון הפנסיוני הם:

  • הפקדה של 4.45% מההכנסה שעד חצי מהשכר הממוצע במשק (עבור 63,306 ₪ הראשונים בשנת המס).
  • הפקדה של 12.55% עבור יתרת ההכנסה ועד גובה השכר הממוצע במשק.
  • עבור החלק של ההכנסה מעל השכר הממוצע אין חובת הפרשה לחיסכון הפנסיוני, אך עצמאי יכול להגדיל את החיסכון הפנסיוני שלו.

תהליך והתאמה תוכנית פיננסית לעסק

תכנון פיננסי לעוסק מורשה מתחיל באיסוף נתונים ודוחות פיננסיים לצורך ניתוח ומעקב. התכנון הפיננסי מבוסס על הכנת תקציב שנתי, לתקציב השנתי יש חשיבות רבה לניהול תקין ומקצועי של העסק, מאחר ועל סמך התקציב ניתן לקבל החלטות פיננסיות שונות, להיערך לקראת פעילות עסקית מסוימת, להקצות נכון את משאבי העסק, לעקוב אחר ביצועי העסק ולתקן את התוכנית תוך כדי תנועה. 

בעזרת רואה חשבון מקצועי, העוסק המורשה מקבל תמונה רחבה על הפעילות העסקית וביצועי העסק, הוא יכול להשקיע את זמנו בעבודה, ורואה החשבון מייעץ לו ומסייע לו לקבל החלטות.

הכתבה באדיבות משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות' – המשרד מתמחה בשירותי ראיית חשבון, הנהלת חשבונות, תכנון מס ותכנון פיננסי לעוסק מורשה. לחצו על מידע על עוסק מורשה ותכנון פיננסי לעצמאים.

דירוג:

/ 5.

שיתוף:

צרו קשר
השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם