סוגי השקעות בשוק ההון שכדאי להכיר!

צמד המילים 'שוק ההון' עלול היה להבהיל אתכם אילולא אופציות ההשקעה שעומדות בפני משקיעים מתחילים ומנוסים היה כה גדול. כיום ידוע שהשקעות בשוק ההון הן דרך נפלאה למנף את הכסף שאתם חוסכים ולעשות ממנו הרבה יותר.

עם זאת, חשוב לדעת, שבהתאם לפוטנציאל הרווח כך גם גודל הסיכון שאתם לוקחים. רוצים לדעת מה האפשרויות שעומדות בפניכם? הנה רשימה מרוכזת של עיקר סוגי השקעות בשוק ההון.

5 סוגי השקעות בשוק ההון שכל אחד חייב להכיר

1. מניות

ברכישת מניות, המשקיע מקבל בעלות יחסית לשווי המניות בחברה הציבורית בה הוא מבצע את ההשקעה. למעשה, ככל שהמשקיע רוכש יותר מניות, כך הוא צובר אחוזי בעלות גבוהים יותר, מה שמקנה לו זכויות בשעת חלוקת הדיווידנדים, אם וכאשר היא מתבצעת בסוף כל שנה.

שוק המניות נחשב לאחד השווקים התנודתיים ביותר, שמושפע רבות מפסיכולוגיה של שווקים, אך כאשר ההשקעה בו מתבצעת בחוכמה ובתזמון הנכון, היא עשויה להניב רווחים גבוהים למשקיע.

2. אגרות חוב

השקעה באג"ח היא למעשה רכישת חוב של חברה ציבורית או של הממשלה. במועד פירעון החוב, המשקיע צפוי לקבל את ההשקעה שלו בתוספת ריבית.

ההשקעה באג"ח נחשבת בעלת סיכון נמוך יותר ביחס למניות, מכיוון שמועד פירעון החוב ידוע מראש, וכל עוד לא נקבע הליך חדלות פירעון או הסדר חוב, אין למשקיע חשש שמא לא יוחזר לו כספו. עם זאת, בהשוואה למניות, התשואה שהמשקיע עשוי להרוויח מהשקעה באג"ח היא מוגבלת.

3. קופות גמל

השקעה בקופת גמל מאפשרת לעצמאים ושכירים לחסוך כסף שיהווה עתודה כלכלית לתקופת הפרישה. למעשה, הכסף שחוסכים בקופת הגמל משמש בתקופת הפנסיה כמקור הכנסה חלופי, ולכן יכול להיות חלק מההפקדות החודשיות של המעסיק ושל העובד.

ההשקעות שמתבצעות דרך קופות הגמל מנוהלות על ידי חברת ההשקעות במגוון של מסלולים ברמות סיכון שונות בהתאם לפרופיל ההשקעה שהמשקיע בוחר, ויתרונן בהטבות המס שהן מעניקות לשכירים ולעצמאים כאחד.

4. קרנות

קרנות, על כל סוגיהן, הן כלי פיננסי שמאפשר למשקיע לחסוך את הכסף ולהרוויח ממנו יותר ממה שניתן להרוויח במסגרת חיסכון רגיל.

יש מאות קרנות שמהוות סוגי השקעות בשוק ההון, הבולטות שבהן:

  • קרנות פנסיהפוליסת חיסכון שנועדה להוות עתודה כלכלית עבור בעליה בשנות הפרישה. קרנות הפנסיה עשויות להשתנות בין חברה אחת לאחרת, והן כוללות בין היתר גם רכיב פיצויים.
  • קרנות השתלמותקרן השתלמות היא בין ההשקעות הפופולריות בישראל הן בקרב שכירין והן בקרב עצמאים. כספי הקרן ניתנים למשיכה כל 6 שנים או כל 3 שנים לצורך השתלמות. יתרונן של קרנות ההשתלמות הוא שהן פטורות ממס, ולכן עצמאים בישראל חובבים אותן במיוחד.
  • קרנות סל – הקרנות הללו מחקות נכסים כמו מדדי מניות, מטבעות, מחירים של סחורות שונות ועוד על ידי היצמדות למדדים השונים תוך ניסיון להשיג תשואה זהה. כאפיק השקעה, הקרנות הללו מכילות סיכון נמוך יותר ביחס למניות ומאפשרות לפזר את הסיכון בתיק ההשקעות.

5. אופציות

כתבי אופציה הם ניירות ערך שנסחרים באופן זהה למניות, אלא שהם לא מזכים את המשקיע בבעלות. לכל כתב אופציה יש מועד פקיעה, אשר בו המשקיע יכול לבחור אם לממש את האופציה ולרכוש אותה כמניה, למכור אותה או לוותר עליה.

משקיע שלא ניצל את מימוש האופציה במועד הפקיעה עלול לאבד את ההשקעה שלו, אך אם יבחר למכור אותה, מובטח לו לקבל לכל הפחות את הסכום שהשקיע על נכס הבסיס (המניה שעליה הונפקה האופציה). אם האופציה שווה יותר מזה במועד הפירעון, הרווח הוא כולו שלו.

השקעות אלטרנטיביות

סוג נוסף של השקעות שעד כה לא היה פתוח לכל סוגי המשקיעים כולל קשת רחבה של השקעות עוגן, המכונות 'השקעות אלטרנטיביות'. חלקן מאפיקי השקעה מסורתיים, ואחרות מתחומי השקעה מתפתחים, המאפשרים לפזר את הסיכון בתיק ההשקעות ולהפחית את מידת התנודתיות שמאפיינת את שוק ההון. ניהול תיק השקעות נכון ישאיר מקום להשקעות מסוג זה ויתאים אותן לפרופיל המשקיע ומטרותיו.

השקעות אלטרנטיביות כוללות מגוון רחב של קרנות, ביניהן קרנות חוב, קרנות גידור וקרנות תשתיות, השקעות בתחום הנדל"ן, במיזמים ובעסקים, השקעות חברתיות ועוד. מטרתן לייצב את תיק ההשקעות, להניב תשואה מאפיקים עקביים ולנטרל כמעט לגמרי סיכונים שעלולים להעמיד את ההשקעות בשוק ההון בפני סיכונים ותנודתיות רבה.

דירוג:

/ 5.

שיתוף:

צרו קשר
השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם