מילון מושגים פיננסיים

היה מי שאמר, וצדק, שהכסף מניע את העולם. כיום התחום הפיננסי, הכספי, מצוי בכל מקום, חולש על תחומים רבים, בעל נגיעה וממשקים לאינספור נושאים ועולמות, מדע, טכנולוגיה, הייטק, משפטים, רפואה, ממשל ועוד ועוד. אבל התחום הפיננסי נוגע לכל אחד מאיתנו גם באופן אישי. די בכך שיש לך חשבון בנק, תוכנית חיסכון, פנסיה או קופת גמל כדי לזרוק אותך למים הפיננסיים הקרים והעמוקים. כמו בכל תחום, גם לתחום הפיננסי יש את הלקסיקון והמונחים שלו. אלא שבניגוד לתחומים אחרים כמו למשל ברפואה, משפטים או הייטק בהם מי שאינו עוסק בהם נתקל בהם רק לעיתים מעטות, בג'רגון של התחום הפיננסי אנחנו נתקלים כמעט באופן יומיומי. לכן, רצוי וכדאי שנבין במה דברים אמורים. כמו בכל שפה חדשה, גם כאן נתחיל עם הבסיס.

הלוואה–

כולנו נתקלנו במונח זה בעבר ומדובר בכסף הניתן על ידי אדם או תאגיד (המלווה) לאדם או תאגיד אחר (הלווה), ובתנאי שאותו לווה ישיב את סכום הכסף (קרן ההלוואה) בהתאם להוראות הסכם ההלוואה הכולל בד"כ גם תוספת ריבית (ואולי גם הצמדה למדד) במועד עתידי כלשהו.   

ריבית–

הינו ערך הנקבע על ידי הבנק המרכזי בכל מדינה, בהתאם לתנאים רבים אותם הוא שוקל, והוא מתווה את הדרך לבנקים המסחריים בעניין זה. הריבית שנקבעת בד"כ בהסכם הלוואה קובעת כמה כסף מעבר לקרן ההלוואה ישלם הלווה למלווה בתמורה למתן ההלוואה. בין אם נניח שאנחנו מפקידים כסף בחיסכון בבנק (אנחנו מלווים כסף לבנק) או שלוקחים הלוואה מהבנק או מבצעים משיכת יתר מחשבון העו"ש שלנו (הבנק מלווה לנו כסף) הריבית, שנקבעה מראש, תקבע כמה כסף עלינו לשלם לבנק מעבר להשבת הסכום הראשוני של ההלוואה.   

בטחונות–

הינם נכסים של הלווה הניתנים או מועברים, בין אם באופן פיזי ובין אם באופן משפטי וירטואלי לידי המלווה כדי להבטיח את תשלום קרן ההלוואה והריבית. במידה והלווה יכשל בעמידה בתנאי ההלוואה, יהיה המלווה יכול לממש את הביטחונות ולהיפרע מהם כדי לקבל את המגיע לו במסגרת הסכם ההלוואה. ככל והלווה שילם את כל הסכומים המגיעים למלווה, ישוב הנכס לבעלותו.

דירוג אשראי–

הינו תעודת זהות פיננסית המעניקה ציון לכל אינדיבידואל או גוף או תאגיד, בהתאם לפרמטרים רבים, לרבות התנהלותו הפיננסית, תשלום חשבונותיו, החזר הלוואות קודמות ועוד. הדירוג נועד כדי לסייע למלווים, ספקים או נותני שירותים מי ה"לקוח" העומד מולם והאם הוא נוטה לעמוד בתשלומיו או לא, ובהתאם לזאת האם להעניק לו הלוואות או לא, ואם כן אז באילו תנאים.

בדיקת BDI –

הינה, הלכה למעשה, בדיקת דירוג אשראי ונקראת כך משום שחברת BDI הייתה בעבר הספק היחיד בישראל לבחינת נתוני האשראי של גופים ואנשים במדינת ישראל. כיום מפיקות את הדו"ח חברות רבות אך מכוח האינרציה ומטעמים היסטוריים ממשיך להיקרא דו"ח זה דו"ח BDI או בדיקת BDI

כמה מילים לסיכום…

אם הגעתם עד כאן, אנחנו בטוחים שכעת בפעם הבאה שידברו איתכם על מושגים פיננסיים ובמיוחד על אלה שהוזכרו לעיל, אתם תבינו על מה מדובר. כמו כן, במידה ויש מושגים שאינכם בטוחים שאתם מבינים, אז נמליץ לכם לקרוא עליהם מידע ברשת האינטרנט (בפורומים שעוסקים בתחום, בקבוצות בפייסבוק ואפילו באתרים שיש בהם מידע כלכלי). ניתן גם להתייעץ עם איש מקצוע שיש לו ידע בתחום הכלכלה והפיננסיים. שיהיה בהצלחה!

דירוג:

/ 5.

שיתוף:

צרו קשר
השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם